De kunst van het interviewen lijkt soms op een dans, waarbij er nooit een vaststaand antwoord is op de vraag. Maar één ding is zeker: als professional moet je een diepgaande interesse hebben in het verhaal van je medemens, in hun levenspad dat ze met je delen.
Het vermogen om de wensen van een klant intuïtief aan te voelen, is daarbij van groot belang. Dit zorgt ervoor dat de hoge verwachtingen die zij er op nahouden ook daadwerkelijk gerealiseerd worden. Als het doel eenmaal helder is, ligt de rol van de interviewer in het helpen vormgeven van het script. Een mensenleven omvat een schat aan ervaringen en keuzes, en dus is begeleiding essentieel. Wie begint aan zo’n project moet het einddoel in grote lijnen voor ogen te hebben, alleen dan kun je het juiste script schrijven. Dat script heb je nodig als leidraad bij de opname.
De kunst van het interviewen gaat verder dan een louter vraag-en-antwoordspel. De juiste sfeer scheppen is van levensbelang, vooral omdat klanten zich vaak onwennig voelen als er zoveel apparatuur is opgesteld.
Daarnaast vergt het interviewen een vaardige hand om binnen een gestructureerd kader de verhalen te ontrafelen. Interviewtechniek is dan een sleutel tot succes. Hierbij gaat het om empathie en subtiel navigeren door het verhaal. Omdat film een visueel medium is, moeten de verhalen tot leven komen. Je moet de klant begeleiden om situaties te visualiseren. “Hoe zag dat eruit?”, “Neem me mee naar die plek”, “Hoe zag uw omgeving er toen uit?” Deze details voegen kleur en diepte toe aan de film.
En film gaat verder dan enkel een pratend hoofd. Sfeerbeelden en details, zoals het doorbladeren van oude fotoalbums, voegen dimensie toe. Als interviewer moet je hierin gevoel hebben. Als een journalist navigeer je door het verhaal, met de finesse van een biograaf als dat de behoefte van de klant is. Jouw rol verschuift naar gelang de situatie vereist.
In de wereld van het interviewen dien je flexibel te zijn, als een choreograaf die de dans aanpast aan het ritme van de ander. Het vraagt om een subtiel evenwicht tussen nieuwsgierigheid en respect, tussen sturing en luisteren. De harmonie die je bereikt tussen deze elementen vormt de melodie van een geslaagd interview.
Hoofd- en bijzaken in het biografisch genre
Het is onmogelijk om alle relevante aspecten uit iemands leven vast te leggen. Daarom moet je bij het maken van dit soort films selectief zijn en de juiste keuzes maken. Wat die keuze moet worden is altijd te beoordelen door de hoofdpersoon. Als biograaf heb je dan alleen maar goed te luisteren om vervolgens de vertaalslag te maken naar een script die gaat leiden tot een beeldverhaal. Je moet ze scheiden die hoofd- en bijzaken, maar we onderschatten nooit het belang van de kleine dingen die bij het leven van de hoofdpersoon horen. Wat voor de een een bijzaak is, is voor de ander een hoofdzaak. Als filmmaker scheiden we het kaf van het koren en zoeken we het verhaal in zowel de details als de hoofdlijnen. Al die verschillende gebeurtenissen, al die emoties die bij die verhalen horen, we rijgen ze aan elkaar tot het een logisch en sluitend geheel wordt.
Niveaus in diepgang
Moet er dan altijd zoveel diepgang in de biografische film zitten? Nee, dat is beslist geen must, dat bepaalt de klant. Heel interessant is het om het type vragen zoals deze tussendoor te stellen: herinnert u zich uw eerste kus, hoe waren uw schoolprestaties, wat was uw lievelingsdier, hoe streng waren uw vader en moeder, wat was uw lievelingseten, in welke vakken blonk u vroeger uit op school….en zo hebben we er nog 600. Het zijn superlaagdrempelige vragen die altijd we iets oproepen en iemand nooit met een mond vol tanden zet.
Word zelf biografisch interviewer
Het aanbod van gekwalificeerde biografisch interviewers is niet ruim bemeten. Mocht je interesse hebben om zelf ook opgeleid te worden tot biografisch interviewer en deel uit te gaan maken van ons team ben je altijd welkom voor een oriënterend kennismakingsgesprek.