Wie willen we zijn

Mijn naam is Rob Overgaauw, ik ben de eigenaar van de Film van je Leven en ik werk met een team enthousiastelingen. Samen doen we er alles aan om het beste uit mensen boven te halen voor de biografische films die we voor ze maken. Ons werk is behoorlijk persoonlijk, dat zal u niet verbazen. Daarom leek het me goed om ook onze merkpersoonlijkheid en wie we zelf zijn, eens een stukje uit de doeken te doen. Ieder mens is bijzonder, ook als die dat zelf niet vindt

We zijn niet van de clichés, maar willen toch graag benadrukken dat we altijd het bijzondere in de mens zoeken. Opvallend daar aan is dat wij dat vaak eerder zien dan onze hoofdpersoon dat zelf ziet. Veel mensen zien hun eigen bijzonderheid namelijk niet meer. Misschien door blinde vlekken. In onze cultuur wordt met de paplepel ingegoten dat je vooral ‘gewoon’ moet doen. Je kop onder het maaiveld houden, of doe maar normaal dan doe je al gek genoeg…. Deze collectieve, culturele weeffout zetten wij in ons werk graag ‘even’ recht.

Wat maakt een mensenleven?

Wij zoeken de krenten uit de pap en die krijgen een plek in ons werk. Krenten uit de pap? Ja dat zijn de gebeurtenissen die niet bepaald gewoon zijn, ook als de hoofdpersoon dat anders ziet. Het bijzondere van iemand wordt niet altijd zelf zo ervaren. Iemand met een mooie glimlach ziet de schoonheid daarvan niet. Juist dat soort grote en kleine kenmerken en die gebeurtenissen krijgen aandacht in de film

In een mensenleven gebeurt er nogal wat. Sommige dingen komen toevallig op het levenspad, andere worden heel bewust opgezocht. Het gaat echter lang niet altijd zoals gewenst. Bij het maken van een biografische film is dat vaak een van de dingen waar we naar op zoek gaan. Gebeurtenissen die impact hebben gehad en dan vragen we hoe de hoofdpersoon dit onderging, wat het hem gebracht heeft, welk leergeld betaald is?

Wat we overigens beslist niet willen is de psycholoog uithangen. We kijken puur met een cinematografische bril, we willen er een mooie en interessante film van maken met een spanningsboog, die straks ook de kleinkinderen en hun kinderen boeiend vinden om naar te kijken.

Een zo compleet mogelijk beeld

Wij willen voor dat doel dat de persoon in kwestie in meerdere toonsoorten en kleuren zijn verhaal laat horen: de lach, de traan, de verdiensten, de euforie, de pechmomenten, het omgaan met crisis en rouw en alles wat er verder toe doet. Zo compleet mogelijk, voorzover dat in film van pakweg driekwartier past.

Iedere film die het leven oprecht beschrijft heeft waarde, en we zijn niet de enige die dit mooie werk doen. Wij voegen er wel iets aan toe, wat ons dan weer uniek maakt. Dat noemen we het DFVJL effect. Dat zit in kleine dingen maar vooral omdat wij het karakter van de hoofdpersoon sterk willen laten prevaleren. Die moet er zo helder uitspringen, zo ècht en puur zijn, dat het bij iedere kijker die deze persoon kent of gekend heeft, meteen resoneert. Simpeler: het kippenvel effect. En feest van herkenning.

Het karakter komt goed tot uitdrukking

Bijzondere gebeurtenissen worden verteld door de persoon die ze zelf heeft meegemaakt. De manier waarop dat verteld wordt zegt veel over de intensiteit, het karakter. Omdat we juist dat aspect sterk naar voren laten komen zijn onze biografische films onderscheidend. Alles in de film straalt uit wie de persoon was. Voor de kijker wordt het inzichtelijk en begrijpelijk gemaakt. Daarnaast heeft het een informatieve waarde, want er zullen zaken verteld worden die nog niet iedereen wist. Mooie dingen om door te vertellen

Succesfactoren voor biografische films

Om dit werk goed te kunnen doen en dus, om mooie waarachtige biografische films af te leveren, hebben wij ons verdiept in de belangrijkste succesfactoren. Niet alleen verdiept, we hebben ze ook eigen gemaakt en eerlijk is eerlijk: daar zijn we nooit mee klaar. Die factoren zijn wat ons betreft:

Selectief zijn

Heel goed snappen welke aspecten de biografie waardig maakt. Daar hebben we een eigen recept voor. Hierboven heeft u daar al iets over kunnen lezen.

Afstemmen op de hoofdpersoon

Heel goed kunnen levellen met de persoon die voor je zit: of dat nou een 90-jarige ongeletterde agrariër is die zijn hele leven op het platteland heeft gewerkt en gewoond, of een net gepensioneerde academica die de biografische film als cadeau krijgt van collega’s uit de Raad van Bestuur.

Zien waar de essentie ligt

Een scherp onderscheid kunnen maken tussen verhaaltjes voor de bühne versus ontboezemingen die iemand vanuit universeel oogpunt intrigerend maken.

Mensen kunnen uitnodigen

Het vermogen hebben om iemand ècht uit te nodigen om te gaan vertellen over de dingen die er toe doen.

Onberispelijke filmtechniek

Sociale vaardigheden en een heldere visie op het biografisch vakgebied zijn natuurlijk essentieel, maar het draait ook om techniek. De filmtechniek en montage moeten liggen op een niveau die recht doet aan de inzet van onze hoofdpersoon. Marcel Gerbrands is de videoprofessional die op dit terrein zijn mannetje staat. Wat onder dit punt ook valt is de uitdaging om drie uur inhoud uit het interview terug te brengen tot 45 minuten. Als eindredacteur heb ik daar zelf altijd wel een interessante uitdaging aan. En als ik twijfel overleg ik met de hoofdpersoon.

Weet u nu wie we zijn?

Tot slot, de titel roept een vraag op die misschien nog niet volledig is beantwoord, daarom tot slot een klein epiloog. Dit mag u zeker van ons onthouden: wij zijn als filmmakers geïnteresseerd in mensen en hun verhalen en we hebben er ons vak van gemaakt om dit op een waardige manier vast te leggen. Om dit te kunnen heb je zowel een professionele gedrevenheid als een interesse in mensen nodig. Het draait bij ons om individuele personen en daar moet je wel iets mee hebben. Of we dit oprecht kunnen zeggen is een vraag die het beste door onze voormalige klanten kan worden beantwoord. Die hebben ons intensief meegemaakt. Ze zijn stuk voor stuk bereid er een testimonial over af te geven. Als u geïnteresseerd bent geef ik u hun namen en telefoonnummers.

Ik hoop dat u ons met deze blog iets beter hebt leren kennen. Voorzover er nog vragen overblijven ben ik graag bereid die in een persoonlijk gesprek te beantwoorden.

Andere blogs:

Het persoonlijke verhaal van Rob Overgaauw

Het persoonlijke verhaal van Rob Overgaauw

Rob Overgaauw heeft zelf een gevarieerd leven. Althans, dat vindt hij zelf. In zijn carrière heeft hij genoeg werkgevers en opdrachtgevers van binnen mogen zien. Bij al die bedrijven draaide het veelal om performance van mensen. Sinds 2012 richt hij de lens nog dichter op de mensen die hij ontmoet en filmt de levensverhalen die ze hem zelf vertellen. In deze uitgebreide bio lees je hoe dat gegaan is.

Waar kruisen de paden van Nietzsche en Kaandorp?

Waar kruisen de paden van Nietzsche en Kaandorp?

Onze levensloop wordt bepaald door gebeurtenissen die op ons pad komen. De manier waarop we reageren op die gebeurtenissen hebben grote invloed op hoe we ons als mens vormen. Het bepaalt ook onze identiteit. Iemand die daar uitgesproken ideeen over heeft is Nietzsche met zijn amor fati. Iemand anders die de manier waarop sommige mensen hun portie ellende wereldkundig maken is Brigit Kaandorp. Hoe hun twee manieren van uitdrukking op dit thema gestalte kan krijgen lees je in dit blog. Evenals een antwoord opde vraag: wie zou er eerder denken om zijn leven op te laten nemen in een biografische film? Mensen die het liefst klagen over hun misère of de mensen die verantwoording durven te nemen voor hun levensloop?

Hoe sta jij in relatie tot het einde?

Hoe sta jij in relatie tot het einde?

In de media wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan twee mastodonten van het Nederlandse cabaret: Freek en Youp Grappig is dat ze, nu ze allebei toch wel een beetje hun THT datum bereikt hebben, allebei een nogal afwijkende kijk hebben op hun einde. Het zet je aan het denken. In deze blog daag ik de lezer uit om na te gaan bij wie hij zich meer senang voelt wat betreft die levensvisie. Het antwoord op die vraag speelt een leidende rol in je huidige leven en ook wat je er over zou vertellen in je biografie.

Hoe de biografische film van Gerard Verlinden zijn nalatenschap van integriteit levend houdt

Hoe de biografische film van Gerard Verlinden zijn nalatenschap van integriteit levend houdt

Er zijn heel wat geheime in de wereld waarvan sommige heel waardevol. Zo waardevol dat zelfs de volksgezondheid in het geding is. Maar wat doet een individuele persoon met informatie di zo gevoelig is en hem zo kwetsbaar maakt. De meeste stoppen dat diep weg en nemen het mee in hun graf. Anderen zoals Gerard Verlinden laat dit vastleggen ondermeer in zijn biografische film. Jouw unieke deskundigheid of kennis van zaken en hoe je daar aan gekomen bent kan een zeer goede reden zijn om dit in een bio film te laten opnemen. Zo gaat het nooit verloren.